eSport se stal medailovým sportem!
Na začátku tohoto týdne oznámil OCA (Asijský olympijský výbor), že bude elektronický sport přiřazen k hlavnímu programu na asijských hrách v Hangzhou v roce 2022.
Hraní na počítači je již mnoho let oblibou hlavně mladší generace a zápasy na nejvyšší úrovni sledují milióny fanoušků. Dalším krokem k rozvoji elektronického sportu neboli progamingu se stává zařazení této disciplíny mezi olympijské sporty.
Prozatím se nejedná o hlavní olympijské hry, ale pouze o Asijské hry, které jsou ovšem uznávané MOV a po OH jsou druhou největší multi-sportovní události na světě. Před třemi lety se Asijských her v Jižní Korei účastnilo na 10 000 sportovců.
Mezi největší sponzory a zájemce o zařazení e-sport na seznam olympijských sportů patří čínská společnost Alibaba, jejíž sportovní odvětví firmy investovalo minulý rok 150 milionů $ do Mezinárodní eSportové Federace.
Je toto rozhodnutí správné?
Po oficiálním oznámení se zasvěcení i nezasvěcení lidé rozdělili na dva tábory. Zatímco jedna skupina příznivců tvrdí, že pokrok nelze zastavit a je rozumné přijmout jednu z nejoblíbenějších kompetitivních činností, druhá skupina je razantně proti. Hlavním argumentem je fyzická nenáročnost „sedavého“ sportu a hrubé porušení sportovních tradic olympijských her.
Jaký tábor má pravdu? Částečně oba. Je třeba uvědomit si, jak moc populární elektronický sport je a jak velkou skupinu lidí přivede ke sledování Asijských her. Na stranu druhou je také pravda, že se při „hraní na počítači“ hráč nijak nehýbe a tudíž částečně odporuje definici klasického sportu.
Můj závěr je, že zařazení progamingu do programu je dobrým krokem do budoucna. Profesionální hráči musí vyvíjet stejné a často i větší úsilí, než ostatní sportovci, aby se udrželi na vrcholu. Nelze ovšem esport řadit ke klasickým sportům jako je fotbal nebo hokej, ale k takzvaným mind-sportům, u kterých se vyvíjí hlavně psychické a myšlenkové úsilí, aby se dosáhlo co nejlepších výsledků.
A jaký je Váš názor na rozhodnutí Asijského olympijského výboru?